Legend Guitar #2

DSC_0085 (2)

Af og til dukker der så sjældne og specielle instrumenter op, at de kun kan klassificeres som Legend Guitars.
Denne PRS er virkelig så særlig, ærlig og sjælden, at den virkelig har fortjent pladsen som en Legend. Den er i en klasse for sig på alle punkter. Så særlig, at jeg dagen efter jeg havde afleveret den gik ud og købte en PRS til mig selv. Der er ingen tvivl om, at de ved hvad de laver hos PRS.

Selve jobbet var et af de store. Hele turen. Fra top til tå! Det fik den. Her er ejerens egne ord da han havde haft hende hjemme og spillet på hende i et par dage.

(Ordene står også på facebook siden)

Hej alle. Har netop fået min dejlige Paul Reed Smith Custom 24 fra 1987 retur fra et ophold hos Guitariet, hvor Dennis har givet den en kærlig og nænsom hånd. Det var selvfølgelig med rystende hænder, jeg overlod denne lækre sag i en andens varetægt, men er vildt betaget over resultatet. Top professionelt arbejde til yderst rimelig pris. Tak for det smukke arbejde, Dennis. Kæmpestor anbefaling!!!

Denne PRS Custom 24, med 28 aktive år på bagen fortæller en historie. Og hvem bedre til at fortælle historien end ejeren selv

Paul Reed Smith Custom 24 1987.

Jeg havde mit første betalte spillejob som 11-årig i 1965, ikke de store penge, men nok til at en lille knægt tænkte: ”Wauw! kan man tjene en måneds lommepenge for at spille guitar 3 timer. Alle syntes det var fedt, især pigerne. Det satte selvsagt noget i gang. Den gang spillede jeg på en halvakkustisk Höffner guitar, som jeg havde købt for møjsommeligt opsparede penge. Forstærkeren var en gammel ombygget radio med rør. Det lød egentlig ok i kraft af rørene, men der var altså ikke mere end 2,5 watt, så med flere jobs fulgte flere penge og dermed bedre grej.

Jeg har i årenes løb spillet på et hav af forskellige guitarer: Fender, Gibson, Yamaha, Ibanez, Washburn, Burns osv, osv, På det tidspunkt herskede der nærmest en religionskrig mellem Fender og Gibson folk, som langt hen ad vejen blokerede for nytænkning.

I 1989 købte jeg denne dejlige 2 år gamle skønhed: Paul Reed Smith Custom 24 med bird inlays. Håndbygget. Kroppen i massiv mahogny og brazillian rosewood gribebrædt Jeg søgte en guitar, som kunne være både Fender, Gibson + alle de andre, og samtidig have en personlig lyd, ingen pis med elektroniske features, enkel betjening. Dybest set var en volume kontrol og en picswitch nok for mig.

Da jeg prøvede denne lækre sag, var der ingen tvivl. Hun havde det hele og meget mere. Fantastisk spilbarhed. Du kan rent faktisk spille på samtlige 24 bånd ubesværet.

5 point switch, volune og ikke mindst den såkaldte sweet switch, som er et kapitel for sig. Den kan lave mirakler, og mulighederne er uendelige.

Spil f.eks. i switchpos. 4, som giver en fed humbucker sound. Slå sweet switchen til og du har en tyk rythm lyd. Skru op igen, stadig med sweet on, og den synger som en Gibson Les Paul.

I position 5 har du en klassisk singlecoil strat lyd. Med sweetswitch og skruet ned til ¾ en nærmest telelyd i neckposition.

Jeg kan stadig efter så mange år, hvor jeg synes, jeg kender guitaren ud og ind, finde nye klangkombinationer og lydvariationer. Man bliver aldrig færdig med dette instrument. Derfor vil den følge mig i al evighed som det mest fantastiske instrument, jeg har været i nærheden af.

Denne sweet switch kombineret med 5 point switchen giver så mange muligheder, så man tror det er løgn.

Jeg har spillet på dette fantastiske instrument i rigtig mange sammenhænge. Alt fra balle til jazz, rock og alt muligt andet. Især i studiet har den været en helt uundværlig makker, som kan det hele og lyder som den vildeste drøm.

Et kapitel for sig er de specielle string locks. De er yderst effektive. Det tager ca. Et minut at skifte en streng, og når den stemmer, så stemmer den uanset hvor meget man volder vibratorarmen.

Har oplevet, at have spillet 3 jobs á 6 timer på en weekend, og efter 14 dage, når man tager hende op, stemmer hun stadig 100 %.

Alt i alt det mest fantastiske instrument, jeg ejer og som i skønhed og håndværksmæssig topkvalitet overgår alt, jeg har haft i hænderne gennem et langt musikerliv.

Netop denne guitar har vist sig at være temmelig kostbar. (Der er kun få af denne kvalitet og årgang), Derfor har jeg valgt, at vi ikke længere skal bo sammen. Skønheden er opbevaret et sikkert sted. Et evt. indbrud eller tyveri ville jeg ikke kunne overleve. Hun skal med mig i kisten, hvis jeg ikke finder den helt rigtige ejer inden den tid.

 

DSC_0083 DSC_0085 (2) DSC_0105 (2) DSC_0108 DSC_0114 (2) DSC_0133 DSC_0134 20150803_173502 DSC_0018 (2) - Kopi DSC_0020 (2) - Kopi DSC_0023 (2) DSC_0028 (3) - Kopi DSC_0035 (2) DSC_0048 (2) DSC_0060 DSC_0074 (2) DSC_0077 DSC_0079 (2)