Pedalicious – The chain that keeps us together

ped.1

Pedalicious – The chain that keeps us together

Når guitarister snakker om god lyd, så er der desværre mange der er fanget i troen om, at mærkerne er afgørende for den gode lyd. Dette faktum er nemt at slippe uden om, da det er dine ører der afgør om lyden er god for dig eller ej. Når man bygger boards og sammensætter pedaler, så bør man dog altid have et ekstra sæt kyndige ører med ind over. Man kan hurtigt lytte sig blind på sine egne ideer, så derfor, brug en ven eller en der har forstand på det, til at hjælpe dig. 4 kyndige ører er bedre end 2.

I min bog er der et par gode måder at sætte tingene op på i jagten efter den bedste lyd, med det udstyr man har.

En god ide er, at bygge kæden op på gulvet og ikke på et board med det samme. Dette er sagt af rent praktiske årsager, da det kan være noget af en plage af rive dem af og sætte dem på, for at finde den rette kæde, især hvis du bruger industriel velcro.

Her kommer et par bud på hvordan det kan gøre….husk på, det er KUN bud på hvordan det kan gøres.

Model 1. – The right tool for the job!

Fjern alle effekter og start med en god og lækker clean lyd på din forstærker.

Den primære lyd kommer fra din guitar og derefter din amp. Hvis din guitar ikke lyder godt, så bruger du en masse tid og penge på at farve lyden og rette den efterfølgende i kæden.

Når du har en god lyd kun med guitaren og forstærkeren, så kan du begynde at sætte pedalerne til. Vær opmærksom på, at de fleste pedaler vil farve og ændre din lyd. Start altså med en ”flat” setting på dine effekter. Her har du mulighed for at høre forskellen og derefter rette lyden til, som du gerne vil have den. For hver pedal du bygger i din kæde, vil lyden blive mere farvet. Selvom der står ”true bypass” på effekterne, så er det ikke altid tilfældet. Brug dine ører og gerne et sæt ekstra ører, når du bygger kæden op og eventuelt en buffer.

Alt for ofte kan man bekræfte sig selv i, at man har bygget verdens bedste kæde, men i realiteten, så har man bare lyttet sig blind og hører ikke ordentligt efter.

En kæde kunne se sådan ud.

Guitar – tuner – wha wha – distortion/overdrive – wet effekter (som flanger, chorus etc.) – amp.

Jo mere du bygger på, jo mere tab vil der være. Ved at vende tilbage til udgangspunket, nemlig guitar og amp, uden effekter, vil du hurtigt kunne afgøre om dit signaltab er for stort.

Signaltab opstår pga. den skiftende modstand som signalet skal igennem og den mængde af kabel du bruger.

Hvis dit signaltab er for stort bør du bygge en buffer ind i din kæde.

Når du er færdig med at sætte din kæde sammen, så sæt dem på dit board og projektet er slut, lige indtil du vælger at gå det efter igen.

Model 2. – Gear mayhem!

Pedalernes egenskaber og modstand farver som nævnt lyden. Hvis du ikke har en buffer og ikke vil investere i en, eller at du ikke har en forstærker det lyder godt, både i hjemmet, øveren eller på scenen, så kan man benytte sig af pedalernes lyd. Start igen med en relativ flat setting på din amp og byg op efter hvordan pedalerne lyder. Brug pedalernes eq til at styre den enkelte pedals lyd. Fordelen ved denne model er, at man ikke som sådan skal bekymre sig om signaltab, men at man bruger hvad man har.

Ulempen er derimod, at man ikke udnytter sin forstærker lyd, men vælger at lytte efter pedalernes lyd. At ramme en nogenlunde ens lyd på alle pedaler kan være meget svært, især hvis du bruger flere effekter på en gang.

Skifter man sin lyd ud på denne måde, så husk lige, at lyden også skal passe til den musik man spiller. En ”prog-metal” lyd til blues eller 70´er rock, er nok ikke just ønskeligt, ej hellere selvom det lyder godt i dine ører. En autentisk lyd, der passer til ens behov, ville nok være vejen frem.

Model 3. – me me me me me me me me me me me me me me!

Mine ører er mit ultimative værktøj, min forstand er mit våben og min ignorance er mit skjold!”

Model 3 er til dem der ved alt ting bedre og dette er sagt med et provokerende smil på læben, så bær over med mig

 

Når jeg vælger at spytte sådan en bemærkning ud, så er det nok fordi vi alle kender typen. Ham der bare altid vil høre sig selv snakke og sjældent lytter, men altid ved bedre.

Typen der mener, at en metal zone er den fedeste lyd til det akustiske folke musik show, på byens markedsplads…get the point?

En klog mand sagde engang,

Når jeg taler, gentager jeg kun hvad jeg allerede ved, men når jeg lytter, lærer jeg noget nyt”.

Man bliver aldrig færdig med at lære noget nyt og heldigvis for det, for i viden ligger der nye muligheder, og fundamentet for det nye, bygger på de erfaringer man gør sig igennem livet.

Filosofien omkring brug af pedaler og om lyd er der mange af og når alt kommer til alt, så er der så mange faktorer der spiller ind, at man hurtigt kan gå død i projektet. Svarene på problemerne er der mange af, og denne artikel er ikke et svar, men skal ses som et bud på hvordan man kan gøre, ikke hvordan man skal gøre.

Men hvorom alting er, så brug dine ører og gerne et sæt ekstra ører. Lyt åbent og accepter når det ikke lyder godt. Vær villig til at tilpasse lyden til det sted hvor du spiller. Er det et stort lokale, et lille rum, fliser eller trægulv, er der højt til loftet eller lavt? Alle disse ting spiller ind når du laver din lyd, så vær åben og ærlig.

 

Et lille tip til sidst.

Volume pedaler er en lydmands nemesis. Jo mere aftenen skrider frem, jo mere tilbøjelig er man til at skrue op og ikke ned. Bag gearet bliver højere og højere og lydmanden kompenserer ved at skrue ned forud til og så har vi balladen. Overstyring, ingen kontrol over lyden og en forsanger der skal skråle endnu højere for at hamle op med guitaristens 4 full stacks og folk der forlader lokalet pga. lyden og ikke musikken. (been there, done that)

I mit setup har jeg en Boss GE-7 equalizer som sidste led i min kæde. Jeg bruger den ikke som eq, men som volumen pedal. Mine indstillinger på den er ”flat” på hele linien, men level er hævet en lille bitte smule for at give mig et boost til solo spil. Der er ingen hokus pokus i den måde jeg bruger den på, den giver bare solo lyden et lille løft i lydstyrken og på den måde behøver jeg ikke koncentrere mig om indstillingerne på en volumen pedal, især sidst på aftenen.

Der findes mange bud på hvordan man kan gøre, men jeg tvivler på at der findes én sandhed der gælder for alle. Derfor er dette kun tænkt som en guide/inspiration og et lille lyskast, på de problemer der kan være ved at bygge boards og lave lyd.

For alle typer og måder at gribe det an på, så må målet dog være, at benytte sig af andres ører og lytte åbent og ærligt til ens setup og til det andre har at sige om emnet.

The end is near…

Som altid, del gerne opslaget, tag dine venner og hjælp med at sprede budskabet, det tager 4 sekunder og betyder mere end du tror.

Stay tuned…

 

.ped4 ped3 ped2 ped.1